Marta Martínez i Gellida, degana del Col·legi de l’Advocacia de Tortosa, Consellera del Consell General de l’Advocacia espanyola i de l’Advocacia catalana, representant de la Comissió de Mediació i ADR del CICAC

 

Aquest cop, durant el decurs de l’any 2022, InMediació es presenta amb la necessitat d’apropar la ciutadania, de comunicar-se entre ella i de fer normal allò que encara s’interpreta com a excepcional.

Hom sap que una persona té la necessitat d’apropar-se quan està lluny i desitja contactar amb una altra persona o un conjunt de persones. És necessari preveure que l’apropament està buit de contingut si no s’inicia una immediata comunicació amb els altres. La llunyania i el desig són els elements necessaris que s’han de treballar per a fer normal la solució de les disputes entre les persones d’una manera aliena a la via judicial.

APROPAR, DIALOGAR i NORMALITZAR són les tres paraules que InMediació 2022 vol estendre per les xarxes socials, i així seduir la ciutadania de les bones maneres de resoldre els problemes i de la millor forma d’estalviar temps.

Per què un sector important de l’advocacia ha gosat creure en altres formes de solucionar el conflicte al marge de la via jurisdiccional?

Jo soc de les que pensa que el millor professional que coneix del conflicte, en totes les seves vessants, és el que durant segles ha viscut molt a prop d’ell i l’ha entomat per resoldre’l de l’única manera que li han ensenyat a fer.

Sí, estic parlant de l’advocada i de l’advocat, els autèntics gestors del conflicte.

Sempre hem estat capaços de saber què és el millor i el pitjor per als nostres clients, ja sigui persona física o persona jurídica.

Aquells i aquelles que emprem molt de temps al despatx, mentre estudiem i treballem l’assumpte en concret, podem esbrinar, pegant-li unes quantes voltes, quin és l’interès a protegir i com fer-ho de manera que el client surti ben parat de la situació, i molts cops podríem considerar que el problema en qüestió pot ser tractat i resolt, de la millor manera possible, amb un professional de la mediació, o de la conciliació, o fins i tot amb la intervenció d’un tercer neutral.

Altres vegades, podem deixar al marge la derivació de la disputa a un tercer interventor, i elaborar l’oferta o l’eina de negociació més adient per entomar una conversa amb el professional de l’advocacia que seu a l’altra part de la taula.

Una de les millors virtuts del professional de l’advocacia és la seva hàbil i ràpida capacitat de DECIDIR. Tots sabem que decidir no és fàcil i només aquell que decideix es pot equivocar. La vida professional ha ensenyat a l’advocada i a l’advocat a perdre aquesta temor i a valorar amb molta cura allò que es decideix en interès d’un tercer, que no és altre que el client.

Soc conscient que tota persona física i jurídica que rep els serveis jurídics d’un professional de l’advocacia que entoma l’assumpte amb la perspectiva de valorar quina és la millor eina a emprar per gestionar-li el problema (via judicial, via mediació, via conciliació, via negociació…) és una persona que gaudeix d’un servei eficient i de qualitat.

InMediació 2022 vol donar forma a aquesta manera de gestionar el conflicte per arribar a tots i cadascun dels despatxos d’advocades i advocats de Catalunya, de manera que el client no només no tingui temor de perdre tot tipus de relació amb l’altra part, sinó que se li garanteixi un apropament i un diàleg, i que permeti que sigui la cosa més natural del món no haver d’acudir a un jutge per obtenir una sentència que l’absolgui o el condemni.

El passat 25 de maig d’aquest any es va fer la presentació en línia del projecte InMediació 2022 amb el títol “Mediació, una resolució àgil i dialogada dels conflictes”. Efectivament, el terme àgil ve donat per la necessitat que el conflicte sigui resolt o entomat de la manera més ràpida possible, i per això s’empra la paraula, es crea el diàleg i flueix la comunicació.

Aquesta manera de gestionar el conflicte —penso— pot ajudar indiscutiblement el món empresarial. L’empresa és un lloc on el conflicte forma part de la seva vida mercantil i laboral. Qualsevol mala interpretació de les ordres, de les premisses de treball, pot fer esclatar una situació conflictiva, que, en el cas de no atendre’s d’immediat, pot generar un problema de falta de pagament, errades de producció, clients o proveïdors descontents. El factor temps per resoldre el problema juga un important camp i, per tant, reduir-lo és tot una odissea i la decisió de com fer-ho és tot un repte. Només si posem valor al temps podrem ajudar, assessorar i empoderar el client, i això només passa per prendre la decisió adequada, que InMediació li ofereix conèixer.

Arribat a aquest punt, una mediació i un advocat és una història d’èxit.

El company Andreu Batlle, advocat, ens explicava, al webinar de presentació del projecte, que derivar a un professional de la mediació el conflicte del client li permetia, fàcilment, assessorar-lo i estar al seu costat mentre es duia a terme, i així podia garantir la resolució del conflicte en 5 o 6 setmanes.

Deia, també, que tant important era conèixer els drets i les obligacions legals de les parts com trobar el professional que posés a les parts en la mateixa sintonia.

Aleshores, també Raquel Alastruey, magistrada, posava al fil de la seva exposició, que l’advocacia havia d’apropar-se a aquestes noves maneres de fer i valorar l’eina que pot utilitzar per ajudar el seu client dintre d’un espai temporal assumible per als seus interessos econòmics, familiars i, fins i tot, socials. I ho deia amb unes paraules molt eloqüents, “doncs, cal posar fi a la guerra i no guanyar batalles”.

Aquells que confiem en els mitjans, no només judicials, per a resoldre les disputes, tenim la consideració que quan ens trobem davant d’un conflicte, abans d’acatar una sentència, som dels que preferim escollir la manera com poder situar les parts en el moment cabdal per trobar un pacte o un acord consensuat per elles.

Jo, personalment, quan entra un client al despatx i es posa a les meves mans per resoldre un problema que no el deixa dormir, em tranquil·litza dir-li que la solució passa per assumir que el problema és com un quadre i s’ha de resoldre amb la valoració de tots els interessos, igual que un quadre es pinta coneixent totes les perspectives. Al principi, ningú m’entén, però si arribem a un acord simplement perquè l’he derivat a un professional de la mediació, en molts casos, s’acomiaden de mi dient-me: “mai hagués pensat que ell/a tenia aquesta opinió de mi, des d’aquell dia que jo vaig fer allò”. I sempre tornen quan un altre problema els comença a prendre el son.

Per finalitzar aquest article d’opinió m’adreço als professionals de l’advocacia, i reitero que si una cosa sap fer bé una advocada o advocat és escoltar i decidir. Amb aquestes dues aptituds, no tingueu cap dubte que sou el millor gestor del conflicte, i si, a més a més, li posem valor al temps i empoderem la ciutadania, no hi ha millor manera perquè aquesta visualitzi que sempre cal acudir als nostres despatxos per anar acompanyats en qualsevol procediment consensuat per resoldre la disputa, sense necessitat de preocupar-nos si la nostra intervenció és preceptiva o no.

La Sénia, 6 de juny de 2022