Webinar de clausura

Inspiration comes of working every day.

La mediació: una experiència d’èxit de la ciutadania i els professionals

Clausura del programa In-Mediació 2022

La mediació, una resposta eficient a les problemàtiques vinculades a l’habitatge i a la propietat immobiliària

El passat dijous 15 de desembre s’ha donat per tancat el programa In-Mediació 2023, un programa que no només ha donat continuïtat als programes de 2020 i 2021, sinó que ha comptat amb una duració més llarga que els dos programes anteriors i ha reforçat la voluntat d’apropar la mediació a més àmbits d’activitat i, alhora, a un ventall més ampli de professionals de la judicatura i l’advocacia per mitjà de diferents sessions, seminaris i altres activitats on s’ha buscat la innovació, la implicació i la participació d’experts i professionals.

 

La jornada de clausura, que s’ha realitzat en format webinar per potenciar la màxima participació, ha servit per constatar l’èxit del programa d’enguany, el qual s’ha allargat durant vuit mesos, des del mes de maig fins al desembre, i també per escoltar les últimes veus d’experts en la mediació. A través seu s’ha pogut demostrar, un cop més, que la mediació és un èxit dels professionals però també de la societat en general, tal com s’expressa en la capçalera que anunciava la jornada.

Una inauguració amb dades molt positives

La jornada ha estat conduïda per Anna Vall, coordinadora del programa In-Mediació, i les seves primeres paraules han estat d’agraïment a totes les persones que d’una forma o altra han fet possible una campanya de promoció de la mediació que no només ha mantingut l’èxit de les campanyes anteriors, si no que l’ha amplificat.

Seguidament, Imma Barral i Viñals, directora general de Dret, Entitats Jurídiques i Mediació del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya ha obert la sessió pròpiament dita per explicar que, des del seu departament es constata «l’interès que tenen les activitats de formació per als mediadors i els professionals de la judicatura». I és que, segons Barral, «l’experiència en la mediació és un grau, però el fet de reflexionar a l’entorn de la mediació i la seva demanda en tots els àmbits, és molt positiu. La mediació –ha continuat–, és cada vegada més permeable en tota la societat, no només en els agents jurídics, i això connecta amb una nova forma de veure la realitat.
»Des de la Conselleria tenim la voluntat fer de Catalunya un país mediador. La mediació és la punta de llança de noves figures de resolució alternativa de conflictes, per això és important el camí que s’està fent. Aquest és un aspecte estratègic per al Departament; estem fent una aposta molt decidida en tots els àmbits».
A continuació ha sigut el moment de Sonia Hernández, directora de l’agència de comunicació Flan de Coco, que duu la comunicació del programa des del seu inici, l’any 2020.
Sobre l’impacte de la nova campanya In Mediació 2022, Sonia Hernández ha volgut destacar la col·laboració de tot l’equip d’In-Mediació ja que «sense això no hauria estat possible la feina a nivell de comunicació». De l’anàlisi que ha realitzat, es pot afirmar que en comparació als anys anteriors, amb una campanya més llarga en el temps, l’impacte ha estat encara més satisfactori que els anys anteriors.
«Hem aconseguit molts més impactes i participació respecte de les altres campanyes. Algunes dades que expliquen això és que s’ha aconseguit una millora del 153% a LinkedIn, un 99% a Instagram Mur, un 68% a FaceBook i un 17% a Twitter».

La mediació en controvèrsies d’àmbit empresarial i comercial. El paper de l’advocat/ada

 

Feta la presentació i anàlisi dels resultats del programa d’enguany, s’ha dut a terme la primera sessió, a càrrec de Thelma Butts, advocada, mediadora i negociadora internacional de gran prestigi i Carlos Gutiérrez García, chief litigator officer, àrbitre i mediador, responsable de litigació a Siemens Gamesa.

Thelma Butts ha explicat que, per experiències pròpies, «hem vist que el que fa que les empreses escullin la mediació és que d’aquesta manera mantenen el control del resultat fins al final del procés».

Amb tot, Carlos Gutiérrez ha matisat que això es pot afirmar «en l’àmbit empresarial i comercial anglosaxó, però fora de l’àmbit anglosaxó encara estem a les beceroles. Tot i que és veritat que les empreses intenten fugir de la jurisdicció y procurar solucionar els conflictes per mètodes alternatius, la realitat és que la mediació, a nivell empresarial, encara és massa desconeguda.

»L’empresa coneixerà la mediació en funció que els advocats i les advocades ofereixin i expliquin els beneficis que els pot aportar. L´empresa és mou per criteris de rendibilitat; per tant, la mediació ha d´aportar alguna cosa que sigui útil i bona». El que sí que té clar Guitérrez és que el valor afegit de la mediació és doble i sempre útil: «primer, el procés permet conèixer la dimensió real de la disputa i, segon: et permet comprendre la part contraria i la motivació real del motiu del conflicte i la voluntat o no d’arribar a acords». A explicat, a més, que a nivell de costos, la mediació pot ser molt més econòmica que qualsevol procés judicial.

En tot cas, han afirmat els dos ponents, és clar que «la tendència es que la mediació sigui un requisit previ a qualsevol procés judicial». Així ho apunta el que ha de ser la nova llei, tot i que per això encara cal esperar.

La mediació i la gestió de conflictes en les activitats i zones d’oci nocturn: un projecte d’èxit

 

Després d’analitzar la mediació en l’àmbit empresarial i comercial, Xavier Pastor, mediador, director del Postgrau de Resolució de Conflictes Públics i Mediació de la Fundació Universitat de Girona, coordinador i professor del Programa de Conflictologia dels Estudis de Dret i Ciència Política de la UOC, ha explicat el programa de mediació nocturna que ell mateix i altres companys mediadors estan duent a terme en l’àmbit de l’oci nocturn.

Xavier Pastor ha posat l’accent en qüestions de base, com ara que «No n’hi ha prou en dir que la mediació és positiva i econòmica; cal demostrar-ho. Si no ets capaç de fer aflorar la necessitat de la mediació a les parts, és molt difícil fer possible la mediació».

En tot cas, ha recordat que s’estan obtenint resultats molt positius en el programa que s’està duent a terme, tot destacant que «fer compatible el descans dels veïns i les ganes de passar-s’ho bé, ha estat possible gràcies a la mediació. Nosaltres treballem de nit, en parella, parlem amb els locals de nit i amb els usuaris. Això ha evolucionat de tal manera que, després de començar a una població relativament petita de la costa, ara ja estem treballant en barris de Barcelona».

La xerrada de Pastor també ha servit per fer aflorar un punt que, potser, encara no s’havia parlat en aquesta campanya d’In-Mediació, i és que «la post-pandèmia encara està generant més conflictes. Estem en un escenari cada cop menys violent, però més conflictiu. És un escenari magnífic per a la mediació». I encara un punt que possiblement caldrà tenir en compte en properes campanyes. Aquesta era la seva reflexió: «Si en l’anterior sessió ens preguntàvem què saben els empresaris de la mediació, i hem vist que és poc, l’altra gran pregunta és què saben els periodistes de la mediació. I la resposta és la mateixa: ben poc, o res. I cal tenir en compte que és a través dels periodistes i els mitjans que la gent coneixerà, o no, la mediació».

En tot cas, la conclusió de Xavier Pastor és que «és important que tinguem la capacitat d’adaptar la mediació a les persones i no que les persones s’hagin d’adaptar a la mediació. I hem de ser valents i valentes per dissenyar processos a mida».

La cloenda amb Elisabeth Saltor

 

Elisabeth Saltor, directora del Centre Mediació de la Generalitat, ja molt coneguda per les seves intervencions en anteriors sessions i activitats d’In-Mediació, ha volgut destacar diferents aspectes del programa In-Mediació 2023, com que aquest ha estat «un any molt interessant, hem tingut experiències francament innovadores que han permès que continuem oferint interès i cada cop siguem més».

Saltor també ha destacat la importància de la col·laboració público-privada. «Vull expressar la bona sintonia que hem establert, que també reflexa el model de societat que volem. Hem tocat molts àmbits diferents: immobiliari, empresarial, oci nocturn, convivència veïnal… I en tots els àmbits hi ha un denominador comú i és que la mediació és factible, sobretot, quan volem mantenir la relació entre les parts que entren en conflicte. La mediació ens permet reconstruir la relació entre les parts. És un mecanisme que garanteix la perdurabilitat».

Finalment, ha aprofitat les seves paraules de cloenda per posar en valor algunes actuacions concretes, com la jornada de pitch & putt, «molt innovadora!», o la jornada en l’àmbit immobiliari. Per acabar, també ha explicat que es fa des del Centre, «estem obrint nous camins, com el pla de mediació exprés o el foment de la justícia de proximitat».

Després d’aquesta última intervenció Anna Vall encara ha tingut unes últimes paraules en les que ha expressat que «aquest any s’ha vist com molta gent amb la que hem pogut parlar és favorable a contemplar la mediació o qualsevol altra via alternativa de resolució de conflictes com un pas previ obligatori a la via processal».

Finalment, ha convidat tothom a revisar tota la documentació, vídeos, etc., que es poden tant a la web del projecte IN-Mediació com a la web del Consell de l’Advocacia: 

https://mediacio.cicac.cat/

https://www.cicac.cat/